איך נתכונן לחורף?

טיפים חשובים להתמודדות עם חיית המחמד שלנו בחורף.
כלבים, חתולים, חמוסים, ארנבים ומכרסמים? בטח! נדבר על כולם

הסתיו בעיצומו ואנו מחכים בקוצר רוח לחורף שיגיע, אבל בישראל כמו בישראל – חורף הוא אורח מיסתורי. עכשיו זה בדיוק הזמן להתכונן לחורף, לראות שאנו מצוידים כמו שצריך ולמה כדאי לשים לב בימים הקרים יותר של השנה.

מה הטמפרטורה הנורמאלית לחיית המחמד?

כדי להבין אם חיית המחמד שלנו סובלת מהיפוטרמיה (ירידה של טמפרטורת הגוף מתחת לנורמה) אנו צריכים להבין קודם כל מה הטמפרטורה הממוצעת הנורמאלית ולכן –

* כלב- 38-39.2 מעלות צלזיוס, כאשר לגורים תקין לראות גם טמפרטורה מעט גבוהה יותר.

* חתול- 38-39 מעלות צלזיוס.

* חמוס – 38-39.5 מעלות צלזיוס, כאשר רואים לעיתים שינויים למטה ולמעלה מהטווח גם בחמוסים בריאים.

* ארנבון – 38.3-39.4 מעלות צלזיוס.

* מכרסמים- המגוון הרחב של מכרסמים המגודלים היום הוא רב ויש לברר את הטמפרטורה התקינה לכל מכרסם. שרקן לדוגמה נורמאלי בטווח של 37-39, לעומתו עכבר ינוע סביב 36.5-38 וצ'ינצ'ילה 37-39.5 ולכן חשוב שתדעו מראש מה נורמאלי לחיה שלכם.

הדרך הטובה ביותר, מכיוון שיש טווח מכובד בתוך כל מין ומין, היא למדוד את הטמפרטורה הממוצעת של החיה שלכם וכך לדעת מה תקין לה. כלב שהטמפרטורה הרגילה שלו היא 38 מעלות, אז ברור שלו 39.2 היא כבר טמפרטורה גבוהה מהרגיל.

 

 
זמן ליטוף

היפוטרמיה ואיך מתמודדים איתה

היפוטרמיה היא מצב שבו טמפרטורת הגוף יורדת מתחת לטמפרטורה הנורמאלית. מחלקים אותה לקלה בינונית וקשה כאשר –

– היפוטרמיה קלה – מצב שבו הטמפרטורה יורדת  כמעלה מתחת לטמפרטורה הנורמאלית (מתחת ל-37 מעלות אצל רוב יונקי הבית). במצב כזה נראה סימנים של רעידות, עייפות, קשיי תנועה ועם תהיה החמרה והטמפרטורה תרד לכיוון היפוטרמיה בינונית יתכן וגם החניכיים יהיו חיוורות והחיה תהיה מבולבלת.

– היפוטרמיה קשה – טמפרטורת הגוף ירדה לכיוון קיצוני והיא כרגע מתחת ל-34 מעלות. בשלב זה הרבה מהחיות יפסיקו לרעוד (כן כן! חוסר רעידה לא מעיד על שיפור בהכרח – חובה לבדוק!!), חלקן יהיו אפאטיות עד רדומות, קצב הנשימה יורד והחיה דועכת לאיטה עד למצב של סכנת חיים.

איך נתמודד עם היפוטרמיה? ברמות הקלות יש להקפיד על מיקום חם וייבוש החיה אם היא רטובה, כיסוי במגבת או שמיכה מחממת. בשלבים הקיצוניים יותר (מתחת ל-35 מעלות) חובה לחמם אקטיבית עם חימום ישיר, שכן חיה בהיפוטרמיה קשה יותר כבר לא יכולה לחמם את עצמה (הפסיקה לרעוד ולא מייצרת חום).

איך נמנעים מהיפוטרמיה 

הדרך הכי טובה להתמודד עם היפוטרמיה היא מניעה. חשוב לא להגיע למצבים מסוכנים:
* המנעות מהרטבת הפרווה – פרווה רטובה לא מבודדת חום ולכן טיול בגשם או מקלחות בחורף מעלות סיכון להיפוטרמיה. אם אין ברירה ונרטבתם – חשוב להקפיד ליבש במקום מחומם עד התייבשות הפרווה.
* זהירות קיצונית עם חיות חסרות פרווה – חיות כמו כלב סיני מצויץ, חתול ספינקס או שרקן קירח הן באופן טבעי חסרות פרווה. חיות אלו חייבות זהירות גבוהה יותר – חדר מחומם, לבוש מתאים.
* לבוש בחוץ וגם בבית לסובלים – אם החיה שלכם סובלת מהקור הקפידו לחמם אותה ולספק לה הגנה כמו בגדים מחממים.
* זהירות רבה עם חיות החיות בחוץ – כלבי חצר, חתולי חוץ או ארנבונים הגדלים בחוץ צריכים מיקום סגור, מוגן מרוח וגשם על מנת שיוכלו לברוח אליו כשקר להם.
* נעליים – לכלבים רגישים ובעלים חולי נקיון – יש נעליים לכלב, אשר אפשר לשים לפני טיול ולהגן מהרצפה הקרה והמלוכלכת.
* להחזיק מדחום לחיות בבית – בכל מקרה של חשד הכי טוב למדוד את החום של החיה בצורה רקטלית. זה יתן לכם ולוטרינר את המידע הרב ביותר על הטמפרטורה של החיה. אם לא בטוחים כיצד לעשות זאת – ניתן לפנות לוטרינר להסבר.
 
 

הסכנות הנוספות שניתן לפגוש בהן:

 
דלקות פרקים ומנותחי שברים – כמו אצלנו החורף הוא תקופה קשה יותר לחיות הסובלות מדלקות פרקים או חיות שנותחו בעבר ויש להן כרגע קיבועי מתכת בגוף. חשוב לזכור את זה ולטפל בהן על ידי שיכוך כאב וחימום המקומות הרגישים.
השמנה – קר לנו, אנחנו מטיילים פחות אבל – נהנים לאכול יותר. זה לא מפתיע לראות עליה של עד 10% במשקל הגוף בחורף.
דלקות אוזניים – חדירת מים לאוזן היא אחד הסיבות העיקריות לדלקות אוזניים. טיול בגשם מעלה סיכוי לדלקת אוזניים ולכן כדאי להיות מודע ולהגן על החיה.
* פרעושים – בישראל אין חורף אמיתי. כל חורף אני פוגש חיות, שהבעלים שלהן חשבו שבחורף אין פרעושים ולא צריך לטפל – טעות. גם בחורף יש פרעושים ומומלץ לחיות שלא סגורות הרמטית בבית להיות מטופלות גם בחורף.
 

חשוב לזכור – יש חיות שמחכות בקוצר רוח לחורף!

חיות כמו צ'ינצ'ילות, ארנבים וכלבים עבותי פרווה רגילים לחיות בסביבות קרות ולכן הקושי העיקרי שלהם הוא הקיץ, לא החורף. חשוב להכיר את החיה שלכם ולתת לה להינות בחורף ולא לחמם יתר על המידה. אבל!!! גם חיות אלו חייבות סביבה מוגנת וחמה, כדי שיוכלו למצוא מפלט בימים הקרים יותר.
 
אז עכשיו נשאר לנו לחכות בקוצר רוח לגשם הראשון ולהגן על החיות שלנו מהקור והגשם בזמן שאנו נהנים.
שרקנים בזמן בדיקה

יש לכם שאלות נוספות?

תרגישו חופשי לדבר איתנו ולהתייעץ

כתיבת תגובה