דם? לא בגוף של הכלבה הזו!!!

סיפור על כלבה עם תגובה אוטואימונית כנגד כדוריות הדם של עצמה

עם צאתו של חג הפסח חשבתי לשתף אתכם במקרה לא פשוט בכלל שהגיע למרפאתנו לא מזמן.

מייסי כלבה פקינזית בת-8 הגיעה אלינו עם תלונה של חולשה וצליעה. לטענת הבעלים כבר כשבוע היא לא הולכת רגיל אבל אתמול מייסי ממש התחילה להדאיג אותם ולכן הגיעו אלינו מוקדם בבוקר. רק לפני 3 שבועות מייסי טופלה אצלנו כנגד דלקת שתן קשה שהייתה לה ושם אובחן כי סובלת מדלקת שתן זיהומית והחיידק, אשר תקף אותה רגיש לאנטיביוטיקה מסוג- אמוקסיצילין+חומצה קלאבולינית (רובכם מכירים אותה בשמה המסחרי-אוגמנטין). והנה מייסי סיימה לא מזמן את הטיפול האנטיביוטי וכבר חזרה עם בעיה אחרת לגמרי… האמנם?

מייסי הנה כלבת בית, אך מטיילת עם בעליה בשדות לא מעט. למרות זאת היא אינה מטופלת כנגד פרעושים וקרציות. בבדיקה שביצענו במרפאה ראינו מיד כי מייסי חיוורת בצורה חמורה, הדופק שלה היה מהיר מאד ופרט לכך לא מצאנו משהו נוסף. חיוורון שכזה מעיד על בעיה בדם או במחזור הדם ולכן דבר ראשון ביצענו למייסי בדיקות דם מלאות. הפאנל הביוכימי לא הראה ממצא חריג. אך ספירת הדם הראתה ספירה לבנה (של תאי מערכת החיסון) גבוהה מאד ומולה ספירה אדומה (כדוריות דם אדומות) נמוכה מאד- אנמיה.

עם תוצאה חריגה שכזו בספירת הדם פנינו מיד לבדוק בעצמנו את תמונת הדם שלה ע"י הסתכלות במיקרוסקופ. טוב שעשינו זאת. המשטח דם שעשינו הראה לנו כי הספירה הלבנה תקינה לגמרי ומספר הכדוריות הדם הלבנות לא חריג בכלל. מה שכן היה חריג זו התמונה של כדוריות הדם האדומות, אשר הראו מופע חריג ביותר. כמות קטנה מאד של כדוריות אדומות הייתה תקינה, חלק גדול מהן היו עגולות וקטנות (ספרוציטים), חלק גדול היו גדולות עם צבע כהה יותר וניכר כי יש שינוי גדול בגודל בין כדוריות הדם האדומות (אנאיזוציטוזיס) והיו גם מספר רב של כדוריות דם אדומות עם גרעין.

כדוריות דם של יונקים מאבדות את הגרעין שלהן במח העצם לפני שהן יוצאות למחזור הדם. לכן נוכחות של כדוריות דם אדומות עם גרעין במחזור הדם מעיד או על פגיעה במח העצם או על איבוד דם מסיבי, אשר בו הגוף מנסה להלחם באנמיה ע"י שחרור כדוריות דם אדומות צעירות ולכן הן משתחררות עם גרעין. מכשירים רבים מוטעים מאותן כדוריות חריגות עם גרעין וסופרים אותן בתור תאי דם לבנים- זו הסיבה לספירה הלבנה הגבוהה שראינו במכשיר.

בנוסף הבחנו בממצא מחשיד והוא שבמשטח הדם שראינו במיקרוסקופ היו קבוצות של כדוריות דם אדומות והן לא היו נפרדות האחת מהשניה כמו במשטח רגיל. המופע עד עתה העלה אצלנו חשד גבוה למחלה הנקראת immune mediated hemolytic anemia (IMHA) – אנמיה על רקע תגובה אוטואימונית, כלומר מערכת החיסון תוקפת את כדוריות הדם האדומות.

על מנת לאבחן זאת סופית עשינו מספר בדיקות אשר מראות האם יש תגובה חיסונית כנגד כדוריות הדם האדומות- מה שגורם לכדוריות הדם להיצמד בקבוצות- אוטואגלוטינציה. שני המבחנים היו חיובים וכאן כבר יכלו להגיד בסבירות גבוהה כי למייסי יש IMHA.

IMHA יכולה להיגרם ממגוון רב של גורמים אך רוב המקרים מאובחנים כאדיופטים- אין גורם ברור להתפרצות המחלה. ד"ר גרגורי האוס אמר פעם שאין דבר כזה אדיופטי והמשמעות של אדיופטי היא שרופא אדיוט והחולה פטתי. למרות זאת בהרבה מקרים הגורם לתחלואה לא תמיד ברור. גורמים מוכרים ידועים כמעוררי IMHA יכולים להיות:

1. חיסונים

2. תרופות שונות כמו משפחת הבטא-לקטמים אשר ביניהם יש את הצפלוספורינים (צפורל), פניצילינים (בין היתר אמוקסיצילין)

3. טפילי דם שונים

4. מאכלים שונים כגון בצל

5. גידולים סרטניים

והרשימה עוד ארוכה.

לאחר שיחה מעמיקה עם הבעלים הסתבר שמייסי קיבלה גם תבשיל עם בצל לפני כשבוע ולהזכירכם לפני כשבוע סיימה טיפול אנטיביוטי באמוקסיצילין. אז כבר יש שני חשודים. מכיוון שתמיד כדאי לחשוד בטפילי דם, בעיקר קדחות קרצית שונות היה חשוב לשלול מעורבות שלהם ובדיקות לטפילי דם יצאו שליליות. בנוסף יש לשלול מעורבות של סרטן ולכן בוצעו למייסי צילומי בית חזה ואולטרה-סאונד בטן על מנת לחפש גידול. למזלנו לא מצאנו אישור לגידול סרטני, אם כי עדיין לא ניתן לשלול בודאות נוכחות של גידול קטן מכפי שנוכל לראותו. יהיה הגורם אשר יהיה מייסי כרגע ממשיכה לאבד דם ויש צורך לעצור את התגובה החיסונית המסיבית.

מייסי אושפזה במרפאה והחלה טיפול עם סטרואידים כנוגדי מערכת חיסון, על מנת לעצור את התגובה של מערכת החיסון כנגד כדוריות הדם האדומות. היא התאוששה אך המשיכה לאבד דם והאנמיה שלה החמירה. הצבנו רף מסוים אשר אותו אנו לא עוברים וכאשר האנמיה של מייסי הגיעה לרף הזה מייסי קיבלה גם עירוי דם. בסיומו של עירוי הדם מייסי נראתה כמובן מאוששת בהרבה- הצבע הורוד חזר לה וגם החיוניות והתיאבון חזרו. אולם מכיוון שסובלת מ-IMHA לא ידוע כמה זמן תחזיק מנת הדם בגופה של מייסי. בנוסף- מקרים רבים של IMHA סובלים מבעיה נוספת של קרישתיות יתר ולעיתים גם תגובה של מערכת החיסון כנגד טסיות הדם (IMT). על מנת להפחית את הסיכויים להווצרות קרישי דם, אשר הם בדר"כ הגורם העיקרי לתמותה בIMHA מייסי החלה לקבל גם טיפול בנוגדי קרישה.

מייסי שוחררה לביתה לאחר שהתייצבה והיא מגיעה לביקורות חוזרות, לשימחתנו מנת הדם אותה קיבלה נשמרת זמן רב ומייסי לא חוזרת להראות סימני אנמיה גם מס' שבועות אחרי. בד בבד התגובה החיסונית משתפרת וכדוריות הדם שלה מתחילות להתייצב ולקבל צורה נורמאלית. למרות שאנו מאושרים מהשיפור במצבה של מייסי אנו עוד רחוקים מלשמוח כי מייסי החלימה. מייסי תצטרך לקבל טיפול תרופתי לתקופה ארוכה ביותר, זאת מכיוון שב-IMHA אנו זוכרים ש-50% מהמטופלים מתים בסופו של דבר. נתון עצוב למדי, אשר אומר שיש עוד עבודה רבה לפנינו.

מה דעתך על המקרה?

נשמח לשמוע ממך, בוא כתוב לנו כל העולה על דעתך

כתיבת תגובה