הראש של הכלב שלי נוטה לצד

או במילים אחרות - סינדרום וסטיבולארי של כלב זקן (Old dog vestibular syndrome)

סינדרום וסטיבולארי של הכלב הזקן (ODVS) הוא מצב בו יש פגיעה אקוטית בצרבלום. הצרבלום נקרא המח הקטן והוא האחראי על המערכת הוסטיבולארית – מערכת שיווי המשקל. 

כלומר ברגע שיש פגיעה במערכת הוסטיבולארית יש פגיעה בשיווי המשקל, מופע של ורטיגו. במצב זה יש מספר מופעים קלינים אופייניים אשר יעלו את החשד ל- ODVS:

1. גיל מבוגר – הכלב חייב להיות מבוגר, כלב צעיר או בוגר לא יפתח את הסינדרום ולכן המצב הזה לא קשור אליו.

2. מופע אקוטי – המופע הופיע פתאום. לא היו סימנים מקדימים.

3. הראש נוטה לצד אחד. יש נטייה ברורה לצד ימין או שמאל. הצד אליו הראש נוטה הוא הצד הפגוע.

4. ניסטגמוס – העיניים מרצדות מצד לצד.

5. בחילה – חוסר תיאבון, הקאות, ריור.

6. חוסר שיווי משקל וקושי ללכת.

לא בהכרח כל המופעים יהיו, אבל השניים הראשונים חייבים להתקיים. הסינדרום מלחיץ מאד ורוב הבעלים מגיעים, כשהם בטוחים שהם הולכים להרדים את כלבם האהוב. אך נשמח להגיד לכם שרוב רובם המוחלט של הכלבים יוצאים מהמשבר הראשוני וחוזרים לפעילות כמעט שגרתית לאחר מכן.

בשל הגיל המבוגר של הכלב צריך לשלול לפני כן מחלות אחרות שיכולות לגרום למופע דומה ולהן יכולה להיות פרוגנוזה פחות טובה. לכן תהליך האבחון דורש לקיחת היסטוריה טובה, בדיקה פיזיקאלית ובהרבה מקרים בדיקות דם ושתן. במקרים קשים יותר יתכן והוטרינר ירצה לעשות בדיקות נוספות כמו הדמיה – רנטגן או CT או בדיקות אחרות לשלילת מחלות רקע.

לאחר שנשללו מחלות אחרות עיקר השליטה במחלה הוא זמן – הכלב יצא מהמצב לבד תוך כמה ימים. רק צריך לעזור לו להתגבר על התקופה. לכן תרופות נוגדות בחילה ועידוד תיאבון, תמיכה בטיולים וסבלנות הם גורם חשוב. במקרים קשים יתכן והוטרינר ישקול תרופות נוספות לתמוך במערכת העצבים. כלבים שלא מסוגלים לשתות או לעמוד כלל בכוחות עצמם יתכן ויצטרכו להתאשפז לכמה שעות – ימים לצורך טיפול ומתן עירוי נוזלים

 

כלב שיצא מהמשבר לאחר מספר ימים חוזר לעצמו כמעט באופן מלא. הוא חוזר ללכת בעצמו, לאכול ולקיים אורך חיים מלא. אולם, הרבה כלבים נשארים עם הטיית הראש לצד הפגוע. למרות זאת נראה שהדבר לא מטריד אותם יותר מדי.

בתמונה ניתן לראות כלבלב חמוד, אשר הגיע לביקורת לאחר שהחלים מ ODVS. ניתן לראות את הטיית הראש לצד ימין. הטייה זו כנראה תישאר אצלו לעד אך הדבר לא מפריע לו, והוא חזר לתפקד בצורה מלאה ותקינה.

לסיכום – ODVS הוא מצב מלחיץ מאד בהתחלה אבל כדאי להכיר אותו על מנת להשקיע את הטיפול התומך בימים הקרובים על מנת לקבל את הכלב בחזרה בריא ושלם

Your feedback is valuable.

If you like our service, please take a moment in giving us your valuable feedback.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Donec rhoncus feugiat laoreet.

כתיבת תגובה