חשיבות צילומים דנטליים

על מנת באמת לשמור על בריאות הפה של חיית המחמד שלנו - חייבים לעשות צילומים דנטליים לפה

כמו שאנחנו תמיד אומרים – טיפול פה מלא – חייב לכלול צילומים דנטליים. כמובן שלא כל טיפול דנטלי דורש צילומים מלאים. בטיפול הראשון עושים צילומים מלאים, אשר נותנים לנו סקירה של כלל מצב הפה. בהמשך החיים – אם מקפידים לשמור על הגיינת הפה עושים צילומים רק כאשר רואים שיש שינוי במצב הפה ומצלמים את הנקודות הבעייתיות.

צילומים דנטליים נותנים לנו ידע אדיר, אשר לא ניתן לקבל אותו בשום דרך אחרת.

פעמים רבות אנו מתבקשים להעריך מה גיל בעל החיים, כיוון שפעמים רבים בעלי חיים מאומצים ולא ידוע באיזה גיל הגיעו הביתה. צילומי רנטגן יכולים לעזור להאריך את גיל בעל החיים בצורה יותר מדויקת.

בשני הצילומים האלה רואים שני כלבים בגילים שונים.

הצילום הקרוב יותר (השמאלי) – הוא צילום של כלב צעיר בן 8 חודשים. בצילום הזה ניתן לראות את השורש הרחב שיש לשיניים, בעיקר לניב (השן הגדולה ביותר). ככל שהכלב מתבגר השורש קטן עד סביבות גיל 9 שם השורש דק מאד ונשאר בגודל הזה עד להמשך חייו של הכלב.

הצילום הרחוק יורת (הימני) – הוא צילום של כלב בן 7 שנים. רואים שהשורש של הניב קטן משמעותית לעומת הצילום השמאלי, אך עדיין לא דק מאד, כמו שיהיה בגיל 9

אחרי שהבנו שהשיניים מתבגרות לאורך חיי בעל החיים העובדה הזו יכולה לשרת אותנו על מנת לשפוט חיוניות של שיניים.

בתמונה שרואים כאן ניתן לראות צילום של מנדיבולה (הלסת התחתונה) של כלב. הניב התחתון יותר ניתן לראות שיש לו שורש רחב בהרבה מהניב העליון. חדי האבחנה שביניכם יוכלו לראות, כי קצה הניב התחתון שבור וקצה השורש חשוף.

במקרה הזה הניב נשבר בצעירותו של הכלב. השבר הביא לחשיפה של השורש. כתוצאה מחשיפת השורש לאוויר העולם חדרו חיידקים וגרמו למוות של השן.

השורש נשאר באותו קוטר ולא קטן עם השנים, כיוון שהשן מתה והפסיקה להתגבר. לפי הצילום ניתן גם לדעת בערך באיזה גיל זה קרה.

הצילום מוכיח לנו שהשן מתה כבר כמה שנים, חיידקים חיים כרגע בתוך השן וכנראה גם בעצם בבסיס השן. מדובר על בעיה כואבת ומסוכנת. שן כזו חייבת להיעקר. ללא צילום – לא היינו יכולים לדעת על חומרת המצב.

סקירה של חלל הפה ושיפוט של חיוניות השיניים הוא אחת החשיבויות הגדולות של הצילום הדנטלי.

בצילום הזה ניתן לראות פה מאד חולה של כלב, אשר כבר זמן רב סובל מאד ממחלת פה ולסת קשה מאד. 

בשני הצילומים רואים הרבה דברים. 

אחד הדברים הבולטים הוא הרס מסיבי של עצם סביב השורשים. אבן השן גרמה לנסיגת עצם, הנסיגה הזו אפשרה לחיידקים לחדור מתחת לחניכיים ולדחוק את העצם עוד עד מצב ששיניים רבות פשוט לא מוחזקות על ידי כלום. כל החלל הזה מאוכלס על ידי חיידקים.

בנוסף ניתן לראות שיש שיניים שבורות עם שאריות של שורשים בתוך הלסת, אשר גורמות להרס של כל העצם מסביבן (רואים זאת שצילום השמאלי).

וגם ניתן לראות שיש שיניים שיש בהן עששת עם חורים בשן (הצילום הימני)

אין שום ספק שכלב זה סובל מכאבים נוראיים, למרות שהוא לא מראה אותם כל הזמן, הכאבים שם כל הזמן. לכלב כזה אין ספק שעדיף לחיות ללא כל השיניים החולות הללו מאשר עם שיניים חולות וכאב.

ולא – במצב הזה לא ניתן להציל את השיניים

בצילום הימני רואים כלב עם פה מושלם ויפה, עם אבן שן מינימאלית, אם בכלל. אך יש בעיה אחת שמחשידה – החניכיים סביב הניב מאד מעובות ומצביעות על זה שיש בעיה עם הניב.

בצילום שנעשה לניב רואים מה קרה – הניב העליון בצילום השמאלי רחב יותר מהימני. מדובר על כלבה אשר לעסה את הכלוב בו גדלה וכתוצאה מכך גרמה למוות של הניב וניתוק שלו מאספקת הדם.

מדובר בניב מת, אשר מתפקד כגוף זר לפה ועם הזמן יביא לנזק לפה. את הניב ניתן להשאיר עם טיפול שורש אחרת, יש לעשות עקירה, כיוון שכרגע גורם רק לנזק לפה.

מעניין? תמשיכו לעקוב

נביא מידע נוסף בהמשך עם תמונות

כתיבת תגובה