כשלחתול כואבות השיניים

סטומטיטיס כרוני בחתול מסכן

לפני כמה חודשים הגיעה אל מרפאתי חתולה בוגרת. ניכר היה לפי תגובותיה, כי בימיה הטובים, לפני שחלתה, הייתה מסוגלת להוריד לי מינימום אצבע אחת. אולם כעת החתולה הייתה רזה, מדוכאת וחלשה. הבעלים שלה ציינה כי כבר זמן רב החתולה לא אוכלת טוב בכלל ויש לה ריח רע מהפה.

למרות מצבה הירוד לא ניתן היה להתקרב אל החתולה ולכן טשטשתי אותה. בבדיקה ניכר היה כי לחתולה יש אבן שן רבה, דלקת חניכיים קשה ובעקבות כך גם נסיגת חניכיים. הסברתי לבעלים שמצב כזה מחייב ניקוי שיניים בהרדמה. אבל בשל המצב הקשה התחלנו על טיפול אנטיביוטי קצר לפני טיפול השיניים.

מספר ימים אחר כך החתולה הגיעה לטיפול שיניים, אחרי שקיבלה אנטיביוטיקה כמה ימים מראש. השיניים נוקו, אבן השן הוסרה במלואה ולצערי, אך לא להפתעתי, התגלו מספר שיניים במצב קשה, בשל נסיגת חניכיים משמעותית והיתה חובה לעקור אותן. החתולה שוחררה הביתה עם המלצה לעבור למזון יעודי לבעיות חניכיים ולהמשיך עם טיפול אנטיביוטי למשך מספר ימים נוספים.

חודשיים לאחר מכן חזרה הבעלים. החתולה עד לפני שבועיים הייתה במצב מצוין אך בזמן האחרון חלה שוב התדרדרות. בדיקת הפה הראתה דלקת חניכיים קשה, עם נסיגת חניכיים אך ללא אבן שן כלל. עלה אצלי החשש, שמדובר במחלה של חלל הפה בחתולים הפוגעת בחניכיים ובסביבתן- lymphocytic plasmacytic gingivitis and stomatitis. מחלה זו פוגעת קשה בחלל הפה של החתול הסובל ממנה. שמה מעיד עליה כי מדובר במחלה על רקע אוטואימוני. לא ברור לגמרי עדיין מה הגורמים המלאים למחלה. ישנן חשדות שאבן שן מגבירה סיכוי, שחתולים החולים ב FIV הם ברמת סיכון גבוהה יותר, אך עדיין לא הוכח קשר ודאי בין החשדות למחלה. יהיו הגורמים אשר יהיו חתולה זו סבלה מאד מכאבים בחלל הפה, קשיי אכילה וניכר עליה כי מצבה הכללי קשה. הטיפול היחידי שמפסיק את סימני המחלה כליל ומחזיר לחתול את בריאותו ושמחת החיים הוא עקירת כל השיניים הטוחנות, שכן התגובה החיסונית מעוררת ע"י גבול החניכיים- שיניים. מכיוון שזהו טיפול, אשר אין דרך חזרה ממנו החלטתי לחזק את ההשערה ע"י מתן זריקה של סטרואידים. מינון גבוה של אלו מחליש את המערכת החיסונית ואמור להביא לשיפור משמעותי במצבו של החתול. ואכן ימים בודדים לאחר הזריקה החתולה חזרה לשמחת חיים מלאה… למשך חודש בלבד.

לאחר חודש חזרו הסימנים כפי שחששנו שיקרה. החלטנו לבצע עקירה כירורגית של כל השיניים הטוחנות. מדובר בהליך לא קל, בעיקר בשיניים הבריאות, אשר בהן השורש מצוי עמוק בתוך החניכיים. בתום הניתוח החתולה שוחררה לביתה עם שיכוך כאבים ואנטיביוטיקה והוראה להמשיך עם מזון רך. מספר ימים לאחר הניתוח הבעלים ציינה כי יש שיפור במצבה של החתולה. לאחר מספר ימים נוספים היא כבר חזרה לפעילות רגילה, שמחת חיים מלאה. והיא רק מחכה לפעם הבאה שניפגש… אז היא כבר תראה לי מה זה.

נשמח לשמוע ממך אם יש לך מה להוסיף

או לשאול, גם בסדר

כתיבת תגובה