מכת חום- מתים מזה? לא רק ניצלים

ימים חמים באים עלינו לטובה או לא, תלוי את מי שואלים. ונכון למועד כתיבת המאמר מחר אפילו צפוי שרב. זה זמן מצוין להעלות את נושא המודעות לנושא החום ומכות חום בחיות מחמד. אבל לפני שנדבר ספציפית על חיות בית- בואו נדבר על עיניינים של טמפרטורות- טמפרטורת גוף תקינה של כלבים וחתולים היא בסביבות 38-39 מעלות צלזיוס. הדבר דומה גם למכרסמים, ארנבונים וחמוסים. אצל ציפורים הטמפרטורות גבוהות בהרבה ועומדות באופן נורמאלי על ממוצע של 40 מעלות ואפילו 42 מעלות צלזיוס. היפרטרמיה- התחממות יתר של הגוף, היא מצב שבו החום גוף של בעל החיים עולה מעל לטמפרטורה הנורמאלית. כלומר חתול עם טמרפטורה של 39.5 סובל כבר ממה שמכונה היפרטרמיה. זהו מצב פיסיולוגי אשר יכול לקרות ממספר מצבים: פעילות גופנית, סטרס, מחלה, תגובת רגישות יתר לחומרים שונים ועוד הרבה דברים אחרים. מצב זה אינו מסכן חיים ומצביע לנו על כך שאולי יש בעיה רפואית עם החיה. לעומת זאת מכת חום היא כבר הגדרה אחרת ובה טמפרטורת הגוף עולה לרמות מסכנות חיים. בחיות קטנות כגון כלבים וחתולים מעל טמרפטורת גוף של 41 מעלות צלזיוס יש כבר סכנה למכת חום.

הגורמים למכת חום יכולים גם הם להיות מגוונים והנפוצים שבהם הם פעילות בשעות חמות או בעומס חום או השארת חיה סגורה בשמש כמו ברכב או בכלוב במרפסת. בניסוי שערכתי לפני כמה שנים העמדנו רכב משפחתי בשמש של אוגוסט ומדדנו את הטמפרטורה בתוך הרכב עפנ"י שעות היום. בשיא- הטמפרטורה שתוך הרכב הגיעה ל86 מעלות צלזיוס. 86!!!! תחשבו על זה פעם הבאה שאתם חושבים להשאיר את הכלב שניה באוטו, או את הכלוב של האוגרים במרפסת שמש או את הכלוב ציפורים לרגע בחצר, כי אתם מנקים את הבית. חצי שעה של כלוב של ארנבונים, אוגרים, תוכים או כל חית מחמד אחרת ייגמר לרוב במותה של החיה.

רוב חיות המחמד שאנו מגדלים כמו כלבים, חתולים ואפילו עופות אינם מזיעים. דרך ההתקררות שלהם היא ע"י הלחתה- שיטת קירור הגוף ע"י הזרמת אויר קר לפה. זו הסיבה שכלבים מתנשפים לאחר פעילות קלה- זו הדרך שלהם להתקרר. זוהי שיטת קירור הרבה פחות יעילה משיטת ההזעה שלנו בני האדם, חסרי הפרווה. זו הסיבה שלנו קל בהרבה להתמודד עם חום סביבתי מחיות מחמד. אם אנו מעוניינים לצאת עם הכלב שלנו ביום חם לטיול בחוץ צריך לזכור שיש כלבים שהם בעלי נטייה מוגברת למכות חום:

1. כלבים ברכיצפליים- כל הכלבים עם האף הפחוס מהדוג דה-בורדו עד הבוקסר ועד אפילו הבולדוגים למיניהם, פקינז, פאג או שיצו. אלו כלבים אשר מבנה הפנים שלהם מעוות וכל חלל הפה שלהם מוצר, מערכת הנשימה שלהם חסומה ברמה זו או אחרת ברוב המקרים ומן המשתמע מכך גם יכולת הקירור שלהם לוקה מאד בחסר. לצאת עם כלב ברכיצפלי ביום חם לטיול קצר בפארק זה מסוכן עד חוסר אחריות. מעבר לכך שהכלב יסבול זה מעמיד אותו בסכנת חיים אמיתית. כלבים אלו יש לטייל איתם רק בשעות הבוקר המוקדמות ובערבים-לילות.

2. כלבים לא רגילים לפעילות בחום. אם עכשיו סיימנו את החורף והכלב שלנו ישב חצי שנה בבית- לקחת אותו ביום חם בתחילת העונה לריצה- יכול להיות מסוכן מאד. הגוף שלנו ושלהם לומד להתמודד עם עומס החום וכלב שאינו רגיל לפעילות בימים חמים הוא ברמת סיכון גבוהה בהרבה.

3. כל כלב שעושה פעילות בימים חמים מאד. מכיוון שחום הגוף הנורמאלי של כלב הוא כ-39 מעלות והוא מתקרר ע"י הזרמת אויר קר- פעילות בימים חמים מאד לא מאפשרת לו להזרים אויר קר בחלל הפה ולכן מקשה מאד על תהליך ההתקררות של הכלב. ולכן כל כלב הוא ברמת סיכון למכת חום אם הוא עושה פעילות בימים חמים.

במצב של מכת חום חלבוני הגוף עוברים שינוי מבני ולכן הפגיעה היא כללית לכל אברי הגוף.

הסימנים לכך שהכלב שלנו סובל ממכת חום יהיו בהתחלה- הלחתה מוגברת, התייבשות, החניכיים יהיו אדומות מאד, קצב לב מוגבר, רעידות שרירים. במצבים חמורים יותר נראה גם- סימני שוק, קשיי הליכה, איבוד הכרה, הקאה או צואה דמית, דימומים עוריים, קשיי נשימה ואפילו- כשל כליות, הפסקת פעילות לב-נשימה, קומה ומוות.

מה אתם בעלי החיות יכולים לעשות- קודם כל להזיז את החיה מהמקום החם- אם הכלב בפעילות בחוץ- מיד לעצור וללכת לצל, אם החתול נשכך באוטו- להוציא אותו מיד למקום קר, אם השרקן בכלוב במרפסת- להכניס אותו מיד לבית. אם נראה שהחיה עם סימנים ראשונים של מכת חום ניתן לשטוף אותה עם מים פושרים על מנת לצנן אותה. אם החיה עם סימנים קשים של מכת חום יש להגיע איתה בדחיפות למרפאה, אם אתם יכולים למדוד לה חום בבית ורואים שהחום שלה גבוה מאד יש לשטוף אותה בזריזות ולהגיע למרפאה. במצבים קשים יש פגיעה כללית באיברי הגוף השונים והסיכוי להצלחת טיפול הוא נמוך- לכן מחשבה לפני, עירנות לגבי התנאים של החיה שלכם ועירנות לגבי המצב שלה ישנו את כל המצב. אם שמתם לב לסימנים ראשונים של מכת חום ועשיתם את הפעילות הנדרשת כדי לעצור את המצב, זה ישנה משמעותית מאשר אם לא הייתם עירנים וחיכיתם עוד 10 דקות. אז בהצלחה, תשמרו על עצמם ועל החיות שלכם ואל תשכחו לשתות מים.

בוא ספר לנו מה דעתך

נשמח לדבר איתך אם יש לך תובנות או שאלות

כתיבת תגובה