ציפורן חודרנית?! לא לחיילים בלבד

ציפורן חודרנית בחתול

לפני כמה ימים התקשרה אלי לקוחה מודאגת זמן קצר לפני סגירת המרפאה. היא הייתה מודאגת, כיוון שלחתולה שלה הופיעה מסה חשודה על רגלה הקדמית. אמרתי ללקוחה כי אני ממתין לה ושתגיע. הלקוחה מיהרה להגיע וסיפרה לי, שראתה את המסה הזו היום, היא לא ראתה אותה לפני, לא נראה כי המסה מפריעה לחתולה אבל היא גדולה ומפחידה אותה.

כבר עם כניסתם למרפאה עלה ריח של ריקבון בחדר. כאשר התקרבתי לחתולה הבנתי שהריח ממנה ועוד לפני שהתחלתי בבדיקה ידעתי, לפי הריח, כי עלי לחפש פצע, קטן ככל שיהיה, שלבטח הוא מזוהם ונמקי בחלקו. בדקתי את החתולה ומיד מצאתי את המסה המדוברת, שהייתה באזור הבוהן של הרגל הקדמית. התקרבתי עם אפי והבנתי, שמצאתי את מקור הריח. איני יכול לתאר את חווית הריח הקשה הזו, למי שלא חווה ריח של רקמה נמקית בעבר. בדיקה כללית הראתה שהחתולה מרגישה טוב, אין לה חום והיא למרבה הפלא אינה צולעת. בדיקה מקיפה של המסה הראתה כי היא חמה אך לא כואבת לחתולה יותר מדי. בחיפוש בין השערות נמצאה הבעיה מהר מאד. לחתולה המסכנה צמחה הציפורן בצורה מעוגלת. הציפורן לא טופלה ולא נגזרה מעולם והיא הצליחה להסתובב חזרה לעור, לחדור אותו ולגרום לפצע מזוהם. ניסיון בדיקה של הפצע ומקום החדירה של הציפורן העלו תגובות נזעמות מצד החתולה ולכן לא היה מנוס מלטשטש אותה לעומק.

לאחר הטשטוש גולחה הפרווה מסביב לכל המסה, האזור נשטף ונוקה כמה שניתן היה. הציפורן נגזרה ונעשה ניסיון ראשוני לשלוף אותה. אך ניסיון זה העלה חרס. הסיבה לחוסר ההצלחה נעוצה בעובדה שהציפורן הזו חדרה את העור לפני זמן רב, ככל הנראה לפני כמה חודשים. הציפורן, כך הסתבר במהרה, צמחה אל תוך כרית כף הרגל, עשתה סיבוב שלם ויצאה בחזרה בצמוד לנקודת היציאה של שורש הציפורן!!! השליפה בשלב זה נעשתה בתנועה סיבובית עד אשר כל חלקי הציפורן הסוררים היו בחוץ.

אורך הציפורן שהוצאה היה 4 סנטימטרים!!! אין ספק שגם אני הייתי בהלם מהנתון כאשר בדקתי אותו.

המסה, שהבעלים נלחצה ממנה כל כך, הייתה שילוב של עור מודלק, חלקים נמקיים ואבצס גדול ומצחין. האזור כולו עבר שטיפה וניקוי, הסרה של החלקים המתים ושטיפה וניקוי חוזרים. במקום הציפורן החודרנית נמצא כעת חור גדול, בסמוך לשורש הציפורן שלא נפגע. לבעלים הוסבר כי קיים חשש לאצבע וכי יתכן ויהיה צורך להסירה אם הזיהום חדר לעצם.

החתולה קיבלה טיפול אנטיביוטי והוראה להישאר בבית בימים הקרובים. את החול בארגז להחליף כרגע בנייר ולהגיע לביקורת תוך יומיים, אלא אם כן יש התדרדרות.

בביקורת הנפיחות ירדה משמעותית, האזור לא היה חם, החור נסגר יפה, אך עדיין הייתה מעט הפרשה מוגלתית ממוקדים בודדים. שמחתי להודיע לבעלים, שאם קצב ההחלמה ימשיך כך החתולה תזכה להשאיר אצלה את האצבע. ושיחררתי אותם עם הוראה נוספת- להתחיל לבדוק לחתולה ציפורניים.

נשמח להשיב על שאלות אם יש

כתיבת תגובה