תפוח אדמה - כשר לפסח?

סיפור על כלבה אשר הצליחה להדהים אותנו, עם מה שהפליאה לעשות בסדר הפסח

  בטי כלבה מעורבת קטנה בת 15 הגיעה אלי לא מזמן עם תלונה על ירידה בחיוניות והקאות רבות. כמובן שבגיל כזה מיד עולה החשש כי מעורב משהו אגרסיבי, לא בר טיפול. ולכן התחלנו מיד עם תחקור מלא של הבעלים לגבי ההיסטוריה של בטי. ההיסטוריה הינה רצף של שאלות, אשר התשובות להן אמורות לעזור לנו להתמקד יותר טוב. אחד הדברים הבולטים בשיחה הייתה שבטי קיבלה בשבת אוכל ביתי רב, זאת מכיוון שאורחים הגיעו לבקר וחשבו "לפנק" את בטי במטעמים השונים. בנוסף הבעלים ציינו שהסימנים הופיעו יום למחרת ולאחר שביום השני לא חל שום שיפור החליטו להגיע לבדיקה.

לאחר שקיבלנו מהבעלים תמונה כללית של המצב התחלנו לבדוק את בטי לעומק. הבדיקה לא הראתה ממצא חריג, כל המדדים של בטי היו תקינים, לא היה כאב בטני או תחושה חריגה.

בשל גילה המופלג של בטי הוחלט לבצע בדיקות דם מקיפות דבר ראשון, שכן הקאות יכולות להיות קשורות למספר רב של גורמים, בין היתרמערכת עיכול, בעיות כבד, בעיות כליות, בעיות נוירולוגיות ועוד וכמובן שבכל מערכת יכולים להיות גורמים רבים לתחלואה.

הבדיקה כוללת פאנל ביוכימי, אשר נותן מידע כללי על איברים שונים בדם וספירת דם, אשר נותנת תמונת מצב של תאי הדם השונים. ספירת הדם הראתה מופע חריג ביותר של תאים של מערכת החיסון מסוג לימפוציטים וספירה גבוהה של טסיות. תמונה שכזו מחשידה מאד לגידולים סרטניים מסוימים, הנפוץ ביניהם הוא לימפומה. משטח דם שעשינו אישר את קביעת המכשיריםאכן יש לימפוציטים רבים וטסיות רבות.

כעת, לאחר שעלה החשד לגידול סרטני והמופע העיקרי של בטי היה הקאות, הוחלט לבצע בדיקת אולטרהסאונד בטן, על מנת לנסות לראות אם יש ממצא חריג שיוכל לקדם את האבחנה. בבדיקת האולטרהסאונד נראה בבירור חשד לגוף זר כדורי בקיבה (לפני כמה ימים אכלה ושיחקה עם אורחים רבים בבית…), אך לשמחתנו לא מצאנו שום ממצא, אשר מחשיד לגידול סרטני בחלל הבטן.

לפיכך הוחלט לבצע צילום רנטגןגם כדי לראות את בית החזה של בטי, אולי שם נמצא ממצא חריג, אשר יסביר את בדיקות הדם (אשר לא מוסברות כלל מגוף זר התקוע בקיבה). ובנוסף מבט על הקיבהלנסות לראות את הגוף הזר ולזהות מה הוא. לשמחתנו בית החזה היה נקי מגידולים אך לצערנו לא ניתן לראות היה דבר בקיבהלא גוף זר ולא עדות לחסימה של מערכת העיכול.

האולטרהסאונד הראה בוודאות כי קיים גוף זר בקיבה ולכן החלטנו כי יש הכרח להכנס ולהוציא אותוהדילמהניתוח, או אנדוסקופ? ניתוח של קיבה הוא ניתוח לא פשוט, עם סיכונים שונים והסתברות לסיבוכים. יש צורך בטיפול קפדני לאחר ניתוח כזה, אך בניתוח הגוף הזר יצא בוודאותלא משנה מה הגודל שלונוכל להוציא אותו. מנגד האנדוסקופיה הרבה פחות פולשנית מניתוח, יש בה הרבה פחות טיפול לאחר סיום הפרוצדורה והיא זולה בהרבה מניתוח, מצד שניאם הגוף הזר גדול לא בטוח שניתן יהיה להוציא אותו באנדוסקופיה ואז אנחנו מוכרחים לבצע ניתוח וביזבזנו זמן וכסף.

משיקולים רפואיים הוחלט לנסות לבצע אנדוסקופיה. בטי הורדמה ומצלמה הוחדרה לתוך הקיבה שלה. מהר מאד ניתן היה לראות גוף זר כדורי בקוטר של כ-2.5 ס"מ.גודל כזה הוא גבולי ביכולת שלו לצאת מהקיבה בעזרת אנדוסקופ. לאחר ניסיונות אחיזה זה הגוף הזר הצלחנו לתפוס את הכדור אך כמו שחששנו לא ניתן היה להוציא אותו מהקיבה. בניסיון האחרון הוא הצליח לברוח מהתופסן שלו וכאשר הוצאנו את התופסן גילינו שיש בו מאין קליפה. מבט נוסף בגוף הזר המסתורי והעקשן הבהיר לנו שמדובר בתפוח אדמה ננסי, אותו בטי כנראה בלעה בשלמות לפני כ-5 ימים ואודות לקליפה הוא נשאר שלם ולא התפרק בקיבה. איך נוציא אותו משם? להשאיר את התפו"א בקיבה כך זה מסוכן מידי ולהוציא אותו מהקיבה עם האנדוסקופ זה בלתי אפשרימה כן עושים עם כך?

עושים מה שעושים עם כל תפו"א עקשןהופכים אותו לפירה. אל הקיבה הוכנסו מלקחיים חזקים ובעזרת המצלמה מעכנו את התפו"א למחית קלילה ולא מסוכנת.

יום למחרת בטי חזרה לאכול, הפסיקה להקיא והתחילה להרגיש טוב יותרמה עם בדיקות הדם אתם שואלים, שאלה מצוינת, זה גם מה שאנחנו שואלים, אך מכיוון שכרגע בטי מרגישה טוב ולא מצאנו שום חשד לגידול לא ראינו טעם להעביר אותה בדיקות נוספות. הוחלט לחזור על בדיקות הדם לאחר חודש ולראות האם המופע זהה. אם כןנצטרך לחפש את הגורם המסתורי השני.

אז קוראים יקרים שיהיה לנו חג פסח שמח וטעיםרק תזכרו דבר אחדמה שטוב לבני אדם כמאכל, לא תמיד טוב לחיות המחמד שלנו, אז בואו נשמור עליהם, כדי שבאמת יהיה חג שמח

מחכים לשמוע ממך

בוא תעדכן אותנו מה יש לך להוסיף... או לשאול.

כתיבת תגובה