איך לשמור על בריאות השיניים של חיית המחמד שלי

במאמר זה נדון על הדרכים הקיימות היום בשמירה על בריאות הפה של חיית המחמד. היתרונות והחסרונות של כל שיטה!

אילו דרכים יש לבעלים לשמור על בריאות השיניים של חיית המחמד שלהם? פעמים רבות אני נשאל על ידי בעלים על מוצר כזה או אחר, או שיטה מסוימת והאם הם יעילים בשמירה על הגיינת חלל הפה. שאלות אלו נשאלות שוב לאחר טיפול שיניים שאנו עושים ורצון הבעלים לשמר את הפה במצבו הבריא.

אז החלטתי לעשות סקירה של השיטות הנפוצות בהן אנו נתקלים ולציין את היתרונות והחסרונות של כל אחת.

 פוסט זה ידון בעיקר בכלבים וחתולים, חלק מהדברים ישימים גם לחמוסים. 

לעיסת עצמות:

היום אנו יודעים שעצמות לכלבים הן אסון ברוב המקרים. לחתולים הדבר לא רלוונטי – חתול לא יאכל או ילעס עצמות ולכן אין לנסות לתת לחתול עצמות כלל. כלבים בטבעם הם אוכלי עצמות והנשיכה שלהם חזקה מספיק לפיצוח עצמות. הדבר נכון למצב הטבעי – לא לכלב הביתי! עצמות דקות כמו של עוף או דג קטלניות לכלבים. הכלב מפצח אותן והן יכולות לשמש כמו סכינים במערכת העיכול שלו – סכנת נפשות. 
עצמות גדולות לעומתן, כמו של בקר הן עצמות שאותן הכלב לא יכול לפצח ולכן הוא מגרד אותן. פעולת הגירוד יכולה להוריד אבן שן קיימת ולכן יכולה לשמור על מצב פה סביר. אולם לעצמות אלו חסרונות רבים:
1. פעולת הלעיסה יכולה להסתיים בשבר של שן. שן שבורה אינה ברת תיקון ולעיתים הפעולה הפשוטה הזו מסתיימת בניתוח עקירת שן מיותר.
2. פעולת הלעיסה יכולה להסתיים בפציעה של החניכיים ולגרום דווקא להחמרה של מצב הפה.
3. עצמות אלו לרוב כבדות מאד ויש כלבים שיסבלו אחר כך ממחלות של שרירי ומפרקי הלסת.
4. מדובר על הסרת אבן חלקית – רק של האבן שן שנמצאת על הכתר של השן אבל לא על האבן שנמצאת מתחת לקו החניכיים, שהיא האבן הבעייתית יותר.

לסיכום – עצמות גדולות יכולות לעזור בהסרת אבן שן, אך החסרונות שלהן כל כך רבים על היתרונות, שלא ניתן להמליץ כלל על שיטה זו.

אבקת אצות:

יש היום מוצרים המתבססים על תערובות של אצה חומה (Ascophyllum nodosum)

 הבאות בצורת אבקה. את האבקה מפזרים על המזון והכלב אוכל את האבקה עם האוכל. מנגנון הפעולה של האצה לא ברור אך יש מחקרים שמראים כי מתן קבוע של האצה במזון כן יכול להאט את קצב התדרדרות מצב הפה. אבל – האצה לא מטפלת באבן קיימת ואינה מונעת לגמרי התדרדרות.
המחקרים בודקים כלבים על פני תקופה קצרה יחסית ולא רואים אצלם בעיות רפואיות מיוחדות.
אבל – האצות עשירות ביוד ולכן מומלץ להתייעץ עם וטרינר לפני שמתחילים שימוש בהן.
לסיכום – מנגנון הפעולה לא ידוע, לא נבדקו כלבים לאורך תקופת חיים שלמה ועם המידע הזה תחליטו האם להשתמש או לא – אין ספק שהאצה עוזרת במניעת אבן שן והתדרדרות מצב הפה ותעזור לשמור על פה בריא.
– אמנם המוצר הוא לכלבים וחתולים – לא ראיתי מאמר אחד על מחקר בחתולים – ממליץ על קריאה מעמיקה לפני בחירת השימוש בה לחתולים.

מזון ייעודי לשמירת הגיינת הפה:

יש היום מזונות של חברות גדולות אשר עשויים מכופתיות גדולות וקשות במיוחד. אשר אמורות, כמו עצמות, לגרד את אבן השן מהכתר. בניגוד לעצמות מדובר על מזון ייעודי, אשר לא מסכן שן בריאה שתישבר. 
היתרונות – אוכל, בסה"כ לתת לכלב או לחתול לאכול.
החסרונות – גם כאן המזון מוריד אבן מהכתר בלבד ולא מתחת לקו החניכיים. מדובר בדר"כ על מזון יקר יחסית למזונות מסחריים אחרים.
– ניתן לערבב עם מזון מסחרי רגיל וכך להוריד עלויות.
 

 ג'ל אנזימטי:

יש היום משחות שיניים וטרינריות רבות. רובן היום מכילות גם תוספים אנזימטיים, אשר אמורים לעכב פעילות חיידקית. לעומת משחת שיניים, אשר מתווספת על מברשת שיניים, יש היום מוצרים, אשר מתחייבים לעזור ללא צורך בצחצוח שיניים.
פעילות אנזימטית זו יכולה להוסיף לפעולת הצחצוח, אך לחשוב שמתן משחה ללא צחצוח יעזור במשהו מוטעה. אין סימוכין ידועים לי על סיוע משמעותי של ג'ל אנזימטי ללא צחצוח.
יתרונות – אין
חסרונות – ישנם כלבים שהאנזימים יכולים לגרום להם לבעיות במערכת העיכול.

שימוש בציוד ביתי:

 אני שומע על אנשים שממליצים לאחרים לצחצח שיניים על פד גזה, או סמרטוט בד. אין שום הגיון בפעולה שכזו. בד לא חודר למקומות הבעייתיים באמת ולכן לא מנקה את הפה כמו שצריך. בנוסף בד הוא חומר גס אשר יכול לפגוע בחניכיים – ממש לא מומלץ.
בנוסף אני שומע על המלצות לצחצוח עם סודה לשתייה – גם כאן אין המלצה לכך. סודה לשתייה היא בסיסית ויכולה לפגוע בחלק מהכלבים. חוץ מזה הטעם שלה רע ולכן עצם הניסיון להשתמש בה יכול לגרום לכלב שלכם להתנגד לניסיונות אחרים בעתיד, גם במוצרים טובים.
 

צחצוח שיניים:

בסופו של דבר היום, לא משנה אם אתה מגדל כלב, חתול או חמוס (בהצלחה), צחצוח שיניים הוא הדרך הטובה ביותר לשמור על הגיינת חלל הפה.
 ישנן מברשות שיניים וטרינריות, אשר הן רכות ושומרות מפני פציעה של חלל הפה של הכלב. עדיף לא להשתמש במברשות של בני אדם.
פעולת הצחצוח מנקה אבן שן גם מתחת לקו החניכיים ולכן היא היעילה ביותר לשמירה לאורך זמן על בריאות חלל הפה.
ניתן לשלב משחת שיניים, אשר תתרום ערך נוסף לצחצוח אך אין חובה לעשות זאת.
חסרונות – הרבה כלבים וכמעט כל החתולים בעולם לא יסכימו מיד לעבור צחצוח שיניים ולכן יש לנקות בגישה חיובית ותומכת על מנת להצליח – תזכרו מדובר על תהליך חינוך והרגלה של החיה.
בנוסף – צחצוח לא מוריד אבן קיימת ומומלץ להתחיל בגיל צעיר מאד או מיד לאחר טיפול שיניים.

מקווים שענינו על שאלותיכם

אם יש עדיין שאלות לא פתורות - אנא צרו קשר איתנו

כתיבת תגובה