כלב על 3 רגליים

סיפור על כלב עם קרע ברצועה הקדמית הצולבת

"הכלב שלי לא דורך בכלל על הרגל" הייתה הטענה של מיכל, הבעלים של הכלב פארוק, כלב מעורב גדול ומקסים, בוגר עם נפש של גור.

"מתי זה קרה?" שאלתי. "לפני כמה דקות, ממש אחרי הטיול" ענתה מיכל.

פגשתי את פארוק זמן קצר לאחר מכן, במרפאה הוטרינרית ברחובות, והוא נכנס למרפאתי צוהל ושמח, רק שהוא דרך על 3 רגליים בלבד. לאחר בדיקה אורטופדית הסתבר שמקור הבעיה היא הברך. לפי הבדיקה הסתבר שפארוק סובל מקרע של הרצועה הקדמית הצולבת (CCLR- Cranial Cruciate Ligament Rapture). זהו מצב שאנו מכירים אצל ספורטאים, אשר בו תנועה לא נכונה גורמת לקרע של אותה רצועה, הממוקמת במפרק הברך. במקרה של פארוק השילוב של משקל גופו, העובדה שזו רצועה חלשה יחסית, תנועה אחת לא נכונה וגנטיקה תרמו לכך שהרצועה נקרעה לגמרי. כאשר הרצועה נקרעת הברך מאבדת את היציבות שלה והיא זזה בחופשיות גבוהה יותר. מעבר לכך הדבר מלווה בטראומה למפרק, דלקת וכאב עז. במקרים רבים יש גם קרע של המניסקוס- שכבה סחוסית המונעת מגע בין העצמות ומאפשרת תנועה חלקה יותר. כאשר הרצועה נקרעת ישנם סימנים ייחודיים לקריעה זו וניתן ע"י בדיקה אורטופדית קצרה להגיע לאבחנה.

על מנת לשלול נזק נוסף והפתעות אחרות, פארוק עבר צילום של הברך, אשר הראה כי אין פגיעה נוספת במפרק.

הטיפול בקרע של הרצועה הקדמית הצולבת הוא ניתוח בהרדמה מלאה. בניתוח זה משחזרים ע"י חוט עבה את הרצועה ומונעים את התנועה החופשית של הברך. ישנן שיטות נוספות ולכולן כמעט הצלחה דומה. זהו ניתוח פשוט יחסית ולכן הוא מהיר וזול יותר מניתוחים הרפתקניים יותר, אשר כאמור יש להם אחוזי הצלחה דומים. לצורך ביצוע הניתוח הגיע אל המרפאה הוטרינרית ברחובות ד"ר רותם יוסף- אורטופד מומחה. פתיחת מפרק הברך הראה כי המניסקוס שלם ולא נפגע. חלקי הרצועה הקרועה הוסרו וחוט עבה דאג להחליף את תפקידה של הרצועה הקרועה.

פארוק התאושש יפה מהניתוח. הוא חזר לדרוך על הרגל זמן קצר מאד לאחר הניתוח, אולם מיכל קיבלה הוראה מפורשת לא להתפתות ולצאת איתו לטיולים. תהליך ההחלמה המלא עוד ארוך היה. עד 4 חודשים לפחות צריך להזהר בטיולים וללכת עם רצועה בלבד לטיולים קצרים. בנוסף יש לבצע פיזיוטרפיה לברך לרגל.

חצי שנה אחרי פארוק רץ על הרגל כאילו לא ארע דבר. והוא ממשיך להכנס למרפאה בריצה, שמח וטוב לבב.

יש לך שאלות נוספות?

אנחנו כאן כדי לענות עליהן

כתיבת תגובה