סקוטיש פולד, מה זו החיה הזו

סקירה קצרה על הגזע סקוטיש פולד

בתקופה האחרונה אנחנו רואים עליה בכמות הלקוחות המגיעים אלינו לאחר שאימצו חתול מגזע סקוטיש פולד. הגזע סקוטיש פולד הוא קו לגזע החתול הסקוטי. מדובר בחתול ביתי חמוד מאד, רגוע וידידותי, מאד קשור לבני הבית ולכן מתאים מאד לרוב המשפחות הממוצעות, המחפשות חתול עם אופי שכזה. לגזע זה אין דרישות גידול מיוחדות, השונות מכל חתול ביתי אחר.

אולם לגזע הסקוטיש פולד יש תכונה אחת שמייחדת אותו – הפולד, משמעותו מקופל. הם מאופיינים באוזניים מקופלות. כל הסקוטיש פולד נולדים עם אוזניים ישרות ולקראת גיל 3 שבועות האוזניים מתחילות להתקפל. קיפול האוזניים הוא תכונה גנטית, אשר מקורה במוטציה גנטית ביצור הסחוס בגוף. זוהי מוטציה דומיננטית ולכן כל חתול נשא יגדל עם אוזניים מקופלות.

אולם המוטציה לא יודעת להבדיל בסוג הסחוס הפגוע ולחלקם תתפתח דלקת פרקים עקב סחוס לא תקין. אצל חתולים הומוזיגוטים (שני הגנים לאוזן מקופלת נמצאים) תתפתח דלקת פרקים בגיל צעיר והם יסבלו לרוב מכאבי פרקים כל חייהם. חתולים הטרוזיגוטים (רק גן אחד מתוך שניים הוא לאוזניים מקופלות) יכולים לפתח דלקות פרקים בגיל מאוחר יותר וחלקם יהיו ללא דלקות פרקים קליניות.

זיווג של שני חתולים הומוזיגוטים יביא ל-100% ולדות הומוזיגוטים וכולם יפתחו דלקת פרקים בגיל צעיר מאד.

זיווג של הומוזיגוט עם הטרוזיגוט יביא ל-50% הומוזיגוטים עם דלקות פרקים בגיל צעיר ו-50% הטרוזיגוטים עם דלקות פרקים בגיל מבוגר יותר (או כלל לא).

זיווג של שני חתולים הטרוזיגוטים יביא ל-50% ולדות הטרוזיגוטים, 25% ולדות הומוזיגוטים עם דלקות פרקים בגיל צעיר ו-25% נוספים ללא המוטציה ועם אוזניים ישרות.

זיווג של הטרוזיגוט או הומוזיגוט עם הורה אחד ללא אוזניים מקופלות (אינו נושא כלל את הגן) הוא הדרך היחידה להימנע מקבלת ולדות הומוזיגוטים ולכן גם ללא דלקות פרקים בגיל צעיר, למרות שבחלק מהמקרים (הורה אחד הטרוזיגוט ואחד נקי) יתקבלו גורים עם אוזניים ישרות.

יצא לנו לטפל בגורים הומוזיגוטים – הם באמת סובלים מכאבי פרקים מגיל צעיר וההמלצה שלנו היא להימנע ככל שאפשר מהרבעה שתיתן גורים הומוזיגוטים.

בתמונה – גור סקוטיש פולד חמוד אשר הגיע לחיסון ולזמן משחקים עם הצוות

יש לך שאלות? נשמח לענות

תרגיש חופשי לכתוב לנו

כתיבת תגובה